در گفتگو با مدیرعامل شرکت دنا بهریز آلومینیوم عنوان شد:
شرکت دنا بهریز آلومینیوم، از زیر مجموعه های گروه فرزانگان فارس نیکو، فعالیت خود را از سال 1395 در منطقه تاکستان قزوین و با هدف تولید انواع سرسیلندر خودرو به روش ریختهگری و ماشینکاری آغاز کرد. این شرکت در اولین گام، سرسیلندر پیشرانه پژو پارس ELX (موتور XUM) را به تولید رسید. این شرکت با استفاده از جدیدترین ماشینآلات در خطوط تولیدی و توان مهندسی کارکنان جوان خود توانسته است جایگاهش را در صنعت قطعهسازی کشور تثبیت کند و قطعات این شرکت در بازار لوازم یدکی کشور حضور چشمگیری داشته و توانستهاند به دلیل قیمت متناسب، کیفیت بالا و دوام مناسب، اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.
دنا بهریز آلومینیوم علاوه بر تولید سرسیلندر پژو405 در انواع تکسوز و دوگانهسوز، هماکنون سرسیلندر خودروهای پراید، نیسان و TU5 را نیز تولید کرده و به خطوط تولید خودروسازان و بازار قطعات یدکی عرضه میکند. این شرکت علاوه بر تنوع بخشی به محصولات خانواده سرسیلندر، در برنامههای خود تولید دیگر محصولات آلومینیومی خودرو را نیز در دستور کار قرار داده است و بهزودی طیف محصولات این شرکت گسترش خواهد یافت، ضمن آنکه هماکنون نیز بخشی از نیاز دیگر شرکتهای تابعه گروه فرزانگان فارس ازجمله پوسته شیر فرمان برقی به سفارش شرکت شتابکار توسط این شرکت تامین میشود. دنا بهریز آلومینیوم علاوه بر اخذ تاییدیههای خودروسازان، گواهینامههای ISO 9001 و ISO/TS 16949 را نیز اخذ کرده است. در زمینه فعالیت های دنا بهریز آلومینیوم با محمدعلی ترکاشوند، مدیرعامل شرکت گفتگویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
***
– وضعیت تولید در شرکت دنا بهریز آلومینیوم طی سال جاری به چه صورت بوده است؟
ما از ابتدای سال 1402 تاکنون تولید چشمگیری داشتیم و قطعه جدیدی را نیز به سبد محصولمان اضافه کردهایم که سرسیلندر موتور Z24 (وانتنیسان) برای پیشرانههای انژکتوری و نیز کاربراتوری است. بدین ترتیب، علاوه بر سرسیلندر پیشرانه XU7، این قطعه را نیز ماشینکاری و تولید کرده و برای اخذ تاییدیههای لازم به شرکت مگاموتور ارسال کردهایم که در همین هفته مراحل پایانی آن طی میشود و احتمال عرضه این محصول به خط تولید مگاموتور نیز وجود دارد.
– آیا کاهش تولید خودروسازان در مقاطعی از سال جاری، مانع رشد تیراژ دنا بهریز بوده است؟
از آنجا بیشترین تمرکز ما بر بازار افترمارکت و لوازم یدکی است، افت مقطعی تولید خودرو بر روند روبهرشد تیراژ ما تاثیر منفی نداشته است و مشتریان خودمان را همچنان در این بازار داریم. بهویژه آنکه با توجه به کیفیت مطلوب و بالای محصولاتمان، موفق به جلب رضایت و وفاداری مشتریان خود شدهایم.
– شرکت دنا بهریز انواع سرسیلندر خودرو به روش ریختهگری و ماشینکاری را برای پیشرانههای مختلف خودروهای ایرانخودرو و سایپا اعم از تکسوز و دوگانهسوز تولید کرده و به خطوط تولید خودروسازان و بازار لوازم یدکی ارائه میکند. راه حل شما برای حفظ کیفیت و ارتقای این محصول چه بوده است و با چه سازوکاری بر کیفیت محصولات خود نظارت دارید؟
ما همواره تلاش کردهایم روند اصلاح، بهبود و ارتقای کیفی محصولات خود را بهطور مستمر ادامه دهیم و مشکلاتی مانند نشتی که در ابتدای کار با آن مواجه بودیم، با افزودن ماشینآلات تست و واترتست به مجموعه خود برطرف کردیم و درحالحاضر حتی کمتر از نیم درصد نیز در بازار محصول برگشتی نداریم. برای حفظ این سطح کیفی نیز با توجه به تکمیل خط ماشینکاری و ماشینآلات جدیدی که در حال اضافهشدن به مجموعه است، در حال بررسی تولید سرسیلندر برای خودروهای پرتیراژ بازار مانند پراید و تیبا در قالب همکاری با شرکت مگاموتور هستیم.
– درحالحاضر چه سهمی از بازار بزرگ سرسیلندر در اختیار شرکت دنا بهریز است؟
تا پیش از این، سهم بازار ما 7 درصد بود، اما با برنامههایی که تدوین و و اجرا کردیم، این سهم را با افزایش بیش از دوبرابری در سال جاری به 15 درصد رساندیم و سبد محصولمان نیز متنوعتر از قبل شده است. بر این اساس برنامه ریزی ها برای کسب سهم بازار 20 درصدی را انجام داده ایم و اقدامات لازم در این زمینه در دست اجرا است و در آینده نزدیک میتوانیم سهم بازار خود را در بازار سرسیلندر کشور به 20 درصد برسانیم. در این راستا، علاوه بر مگاموتور، مذاکراتی را نیز با شرکت ایساکو و ساپکو برای تولید سرسیلندر محصولات جدید ایرانخودرو آغاز کردهایم.
– آیا برای تامین سرسیلندر برای خودروهای مونتاژی نیز برنامهای داشتهاید؟
ما در حوزه خودروهای مونتاژی، مذاکراتی را با شرکت کرمانموتور برای تولید سرسیلندر خودروهای JAC داشتیم و نمونههایی را برای بررسی و انجام فرایند مهندسی محصول به این خودروساز بخش خصوصی ارائه کردهایم و در انتظار اخذ تاییدیههای لازم برای ادامه کار هستیم.
– با توجه به برنامه جهانی برقیسازی خودروها و کنار گذاشتن موتورهای درونسوز که در دهههای بعدی به ایران هم خواهد رسید و بازار قطعات موتورهای احتراقی را به بخش افترمارکت محدود خواهد کرد. در بلندمدت چه تغییراتی را در سبد محصول قطعهسازان داخلی همچون دنا بهریز آلومینیوم شاهد خواهیم بود؟
با توجه به سطح بالای تولید خودروهای غیربرقی موجود در کشور که حدود 24میلیون دستگاه برآورد میشود، دستکم تا هفت سال آینده ترکیب تقاضای بازار شاهد تغییری نخواهد بود. اما با اینحال، براساس حیطه فعالیت خودمان که ریختهگری و محصولات آلومینیومی است، راه ما برای ورود به دیگر محصولاتی که بازار در آینده متقاضی آن خواهد بود باز است.