مدیرعامل هلدینگ قطعهسازی فرزانگان خبر داد:
هرچند گروه فرزانگان فارس نیکو یک هلدینگ چند کسب و کاره است و در صنایع مختلفی حضور دارد، اما همواره شرکتهای قطعه ساز عضو این گروه، نقش مهمی در پرتقوی این مجموعه داشته اند. شرکتهای قطعه سازی گروه فرزانگان، از ابتدای فعالیت همواره نقش پررنگی در تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان کشور داشته اند و در کنار آن، تامین نیاز بازار قطعات یدکی نیز یکی از مسئولیت های آن ها بوده است.
به دلیل اهمیت بالای شرکتهای قطعه سازی در ساختار گروه فرزانگان، مدتی قبل مجموعه این شرکتها تحت مدیریت واحدی قرار گرفتند تا بتوانند با همافزایی و بهرهمندی از توانمندیهای یکدیگر، با توان بیشتر در عرضه تولید قطعات خودرو نقشآفرینی کنند. مدیریت این مجموعه از شرکتها بر عهده مهندس عبدالرضا خواجهای است که در این بخش، با او به گفتگو نشستیم. مهندس خواجهای در این گفتگو از جایگاه فعلی گروه فرزانگان در صنعت قطعه سازی و برنامههای این گروه برای توسعه کسب و کار گفت.
***
– با توجه به اینکه بهتازگی شاهد حضور پررنگ شرکتهای قطعه سازی گروه فرزانگان در نمایشگاه قطعات خودرو تهران بودیم اجازه بدهید گفتگو را با این نمایشگاه آغاز کنیم. هلدینگ قطعهسازی فرزانگان با چه دستاوردهای تازهای در نمایشگاه قطعات حضور پیدا کرده بود؟ آیا بهزودی در محصولات جدید خودروسازان داخلی شاهد استفاده و بهکارگیری قطعات تولیدی این گروه خواهیم بود؟
شرکتهای عضو این هلدینگ بهصورت مداوم در حال توسعه و ارائه قطعات جدید برای محصولات تازه خودروسازان هستند. بهعنوان مثال شرکت شتابکار، تولید پلوسهای خودروهای مختلف داخلی را در دستور کار دارد. این در حالی است که تولید قطعات پلوس هنوز در ایران تولید نمیشود، اما این شرکت در آینده نزدیک با استفاده از فناوری، دستگاهها و ماشینآلاتی که برای این کار به کشور وارد کرده است، توان تولید پلوس در ایران را خواهد داشت. شرکت یاتاقان بوش ایران هم عمدتا برای همه خودروهای جدیدی که وارد بازار کشور میشوند، امکان تولید یاتاقان، بوش و تراست واشر را دارد و میتواند نیاز داخل کشور را در این زمینه بهطور کامل پاسخگو باشد. علاوه بر یاتاقانهای مربوط به پیشرانههای دو خودرو تارا و شاهین و همچنین فرمان این خودروها و نیز آپشن فرمان برقی این دو محصول توسط شرکتهای این مجموعه تامین شده یا در دست اقدام است. در کل نیز مذاکرات ما برای حضور در زنجیره تامین تمامی محصولات جدیدی که ایرانخودرو و سایپا برای بازار تدارک دیدهاند، در حال انجام است و امیدواریم بهعنوان تنها تامینکننده برخی قطعات در کشور مانند یاتاقان و همچنین تامینکننده اصلی برخی دیگر از قطعات مانند فرمان، بخش قابل توجهی از تامین این قطعات در محصولات جدید خودروسازان را بر عهده بگیریم.
– آیا نوسانات تیراژ تولید خودرو در کشور، مانع استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولید شرکتهای عضو گروه فرزانگان نمیشود؟
بههرحال کاهش تیراژ تولید خودرو بر فعالیت قطعه سازان بیتاثیر نیست، اما تلاش ما همواره بر این بوده و هست که با حضور در بازارهای صادراتی از هرگونه کاهش تولید در هلدینگ حتی در شرایط کاهش تولید خودرو پیشگیری کنیم. بر همین اساس، رویکرد صادراتی در تمام شرکتهای زیرمجموعه ما وجود دارد. همچنین تولید قطعاتی خودروهای جدیدی که بهصورت CKD (قطعات منفصله) وارد ایران میشوند را نیز در دو بخش AM و OEM در دستور کار قرار دادهایم و از همینجا برای همراهی با هرکدام از خودروسازان خصوصی که برنامههای داخلی سازی برای محصولات خود دارند، اعلام آمادگی میکنیم. درمجموع میتوان گفت؛ نوسانات میزان تولید خودروسازان، تاثیر چندانی بر فعالیت ما نداشته است.
– برخی از شرکتهای عضو این هلدینگ فعالیت خود را تحت لیسانس شرکتهای معتبر اروپایی شروع کردند و در ادامه فعالیتشان نیز موفق به اخذ تاییدیههایی از خودروسازان خارجی شدند. این شرکتها برای حفظ و ارتقای سطح کیفی محصولات خود در زمان تحریمها که ارتباط به دنیای خارج برای بهروزرسانی فناوریها و ماشینآلات خط تولید و حتی تامین مواد اولیه دشوار شده است، چه تدابیری اندیشیدهاند؟
زحماتی که در سالهای گذشته در شرکتهای عضو هلدینگ برای انتقال فناوری، افزایش توان فنی-مهندسی و توسعه ساخت داخل کشیده شده، موجب شده است تا بهموازات کاهش ارتباط با شرکتهای خارجی، وابستگی ما به آنها نیز کمتر شود. بهگونهای که بررسیها نشان میدهد؛ شرکتهای این هلدینگ کمترین مرجوعی از خطوط تولید خودروسازان را دارند، تا جاییکه برگشتی ما از OEM در تمامی محصولات بهصورت حداقلی و در حوزه یاتاقان صفر است.
– آیا بهعنوان یک هلدینگ قطعهسازی، برنامه بلندمدتی نیز برای همراهی با برنامههای بالادستی وزارت صمت برای برقیسازی خودروهای داخلی داشتهاید؟
بله؛ ما این موضوع را با توجه به اهمیت آن در دستور کار قرار داده و گروههایی را تعیین کردیم تا مطالعات مقدماتی لازم را در این خصوص انجام دهند و با بررسیهایی که صورت خواهد گرفت، تولید برخی قطعات برای خودروهای برقی را در دست اقدام قرار خواهیم داد. امیدواریم سیاستهای جدید وزارت صمت در این زمینه بهگونهای تدوین و اجرایی شود که کشورمان در این زمینه بتواند مانند دیگر کشورها این روند را دنبال کنند.
– چالشهایی که قطعه سازان در خصوص تامین ارز مورد نیاز تولید، تامین نقدینگی یا استانداردهای جدید داشتهاند، تا چه اندازه بر فعالیتهای هلدینگ شما تاثیرگذار بوده است؟
ما امیدواریم که با گشایشهایی که در سطح کشور در حال تحقق است، موانع موجود در تامین ارز قطعه سازان برداشته شود. زیرا وجود این موانع و پابرجایی آنها، خودروسازی ما را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. از این رو، انتظار داریم این گشایشها در اسرع وقت خود را در بخش قطعهسازی نشان دهد تا خودروسازی خود را در سطح کمی و کیفی مناسبی حفظ کنیم. اگر قطعه ساز نتواند مواد اولیه مورد نیاز خودش را بهموقع تامین کند، آثار منفی آن را در صنعت خودرو و نیز بخش خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی شاهد خواهیم بود؛ آثاری مانند کمبود عرضه و گرانی خودرو و قطعات آن. از آنجا بنده تجربه حضور در خودروسازی هم داشتهام، میدانم که آنها هم مشکلات خاص خود را دارند، وگرنه مایل هستند که تعهدات مالی خود به قطعه سازان را بهموقع ایفا کنند. اما با اینحال، انتظار داریم با تدابیری که میاندیشند، مباحثی مانند مطالبات قطعه سازان را در زمان مناسب انجام دهند تا قطعه ساز هم مشکل نقدینگی پیدا نکند و از تعهدات خود برای تامین نیاز خطوط تولید خودروسازان باز نماند. درمجموع با تلاشهایی که در جریان است، امیدواریم آینده نزدیک بسیار روشنی را در صنایع خودرو و قطعهسازی شاهد باشیم.