بلاگ گروه

سرمایه‌گذاری 5 میلیون یورویی در مجموعه شتاب ‌کار

در گفتگو با مدیرعامل شتاب کار عنوان شد:

تولید در صنعت قطعه‌سازی با وجود همه مشکلات از جمله کمبود نقدینگی و بسیاری موارد دیگر ادامه دارد. در این بخش برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند با مدیریت یکپارچه و هوشمندانه توسعه بسیار مناسبی ایجاد کنند. شتاب ‌کار یکی از شرکت‌های قدیمی حوزه قطعه‌سازی است که در سال‌های اخیر به واسطه عملکرد مناسب خود سبب رشد صنعت خودرو شده است. این شرکت مجموعه فرمان، شاتون و پلوس بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا را تولید و عرضه می‌کند.

همچنین شتاب ‌کار قصد دارد سرمایه‌گذاری گسترد‌ه‌ای در حوزه فرمان برقی به عنوان یکی از نیازهای اصلی صنعت خودرو کشور انجام دهد و خط تولید این محصول را در داخل ایجاد کند. فرمان برقی یکی از قطعات بسیار با اهمیت برای هر خودرو است و در این راستا شتاب ‌کار قصد دارد تا با سرمایه‌گذاری به صنعت خودرو، کاهش سوخت و البته راحتی مشتریان کمک کند.

شتاب‌ کار برنامه‌های بسیاری برای آینده دارد و قصد دارد علاوه بر تامین نیاز خودروسازان به بازار افترمارکت هم ورود جدی داشته باشد و سهم خود از این بازار را افزایش دهد. در همین زمینه با منصور منصوری، مدیرعامل شرکت شتاب ‌کار به گفت‌وگو پرداختیم. به گفته وی شتاب ‌کار به صورت تخصصی روی سه مجموعه تولیدات خود نظیر فرمان، شاتون و پلوس کار می‌کند.

***
– در ابتدا درخصوص شرکت شتا‌ب ‌کار و تولیدات این مجموع توضیح دهید.
شرکت شتاب ‌کار 25 سال سابقه فعالیت دارد و پیش از این زیرمجموعه ایران‌خودرو بوده و تحت عنوان ساپکو4 شناخته می‌شود و در حال حاضر این شرکت نزدیک به ایران‌خودرو در کیلومتر 8 جاده‌ مخصوص مستقر است. شتاب‌ کار با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد از ابتدا کار خود را با تولید قطعات موتوری شروع کرده و قطعاتی نظیر شاتون و تاپیت را تولید می‌کرده است. در حال حاضر هم روی سه بخش اصلی فرمان هیدرولیک، شاتون و پیستون و پلوس کار می‌کند.

این شرکت سرمایه‌گذاری خوبی روی ماشین‌آلات ساخت قطعات انجام داده و رک و ماشین‌کاری پوسته در شتاب‌ کار در حال انجام است. شتاب‌ کار با سرمایه‌گذاری حدود 5 میلیون یورویی فعالیت خود را گسترش داده است. ایجاد سایت ۳ با مساحتی حدود ۹ هزارمترمربع برای اجرای پروژه های جدید و راه اندازی خطوط مدرن، راه‌اندازی دو خط مونتاژ مستقل فرمان هیدرولیک جک از داخل برای گروه ایران خودرو و گروه سایپا، سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی قطعات اصلی پلوس و خرید ماشین آلات اروپایی جهت تولید سرپلوس و شفت پلوس، خرید ماشین آلات برای تولید قطعه رک و ماشین کاری پوسته جعبه فرمان های جدید و همچنین تجهیز آزمایشگاه شتاب کار به انجام آزمون‌ها و تست عملکرد و دوام انواع فرمان های هیدرولیک و برقی از جمله اقدامات توسعه‌ای شرکت بوده که در مجموع با سرمایه‌گذاری ۵ میلیون یورویی در شتاب کار ؛ این شرکت متحول شده است.

– درحال‌حاضر شرکت دارای خطوط تولید برای چه محصولاتی است؟
مونتاژ هم در شتاب ‌کار انجام می‌شود و سه خط در این بخش فعال است که یکی از آن‌ها متعلق فرمان جک از بیرون است و در خدمات پس از فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک خط فرمان مربوط به گروه صنعتی ایران خودرو و پلتفرم 405 است و خط سوم هم مربوط به فرمان تیبا و کوئیک سایپا است. خط تولید این سه فرمان هیدرولیک، مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی و انجام تست است. تست در این بخش هم روی فرمان‌های هیدرولیک انجام می‌شود و هم فرمان‌های برقی. تست عملکرد و تست دوام در دماهای مختلف نیز انجام می‌شود.

– درخصوص بحث شاتون و پلوس چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟
در بحث شاتون هم ظرفیت را افزایش داده‌ایم و شاتون EF را هم تولید می‌کنیم و مجموعه‌سازی شاتون EF را هم برای تامین نیاز مجموعه صنعتی ایران‌خودرو انجام می‌دهیم. برای پلوس دو خط مونتاژ داریم و حدددود 50 درصد نیاز ایران‌خودرو را تامین می‌کنیم و علاوه بر آن خط ماشین‌کاری سرپلوس را هم آورده‌ایم که امیدواریم به زودی راه‌اندازی شود. این خط به طور کامل از آلمان وارد شده که می‌تواند ماشین‌کاری سرپلوس گروه سایپا و ایران‌خودرو را انجام دهد.

– چه اقدامات جدیدی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای در شتاب‌ کار قرار است انجام شود؟
فرمان جک از داخل، محصول جدیدی است. برای تولید قطعات رک، ماشین‌آلات و تجهیزات جدیدی وارد کردیم تا رک فرمان جک از داخل را با تکنولوژی متفاوت تولید کنیم. اقدام مشابهی برای ماشین‌کاری پوسته هم انجام شده و عمق ساخت داخل برای پلوس را هم افزایش می‌دهیم. برای فرمان برقی، روی خودرو تارا کار می‌کنیم و توسعه آن را توسط شتاب ‌کار انجام داده‌ایم. همچنین در نظر داریم تا خط تولید فرمان برقی را هم به کشور وارد کنیم. با توجه به آن که زیرساخت این کار وجود دارد می‌توانیم رک و مجموع قطعات مکانیکی این خط را تولید کنیم.

– به نظر شما در آینده نزدیک این توان وجود دارد که تمام خودروها را با فرمان برقی به بازار عرضه کنیم؟
خودروسازان به ویژه ایران‌خودرو در نظر داشتند که محصولات خود را با فرمان برقی عرضه کنند اما با توجه به ارزبری بالایی که دارد و عملیاتی نشدن زیرساخت‌های مربوط به تولید، همچنان از فرمان هیدرولیکی استفاده می‌شود. قرارداد تولید فرمان برقی شاهین هم با سایپا به امضا رسیده است.

– فرمان برقی شاهین چه زمانی عرضه می‌شود؟
برنامه‌ریزی گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا توسعه فرمان و استفاده و بهره‌برداری از فرمان برقی است. فرمان برقی مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به راحتی رانندگی، کاهش مصرف سوخت اشاره کرد. با این حال موضوع ارزبری یکی از موارد بسیار مهم در این برنامه است.

– ارزبری واردات فرمان برقی چقدر است؟
یک فرمان برقی حداقل سه برابر یک فرمان هیدرولیکی قیمت دارد. همین موضوع باعث می‌شود که ارزبری آن به پنج برابر هم برسد. در حال حاضر فرمان هیدرولیک داخلی‌سازی شده و اگر قرار باشد فرمان برقی وارد شود باید در فاز نخست مجموعه قطعات به طور کامل وارد کشور شود که در مقایسه با واردات قطعات فرمان هیدرولیک تا پنج برابر ارزبری خواهد داشت.

– شتاب‌ کار در چه مرحله‌ای از تولید فرمان برقی قرار دارد؟
هماهنگی‌های مربوط به این کار انجام شده و طرح اولیه‌ این کار مشخص شده است. یکی از مشکلات که شرکت با آن روبه‌رو شده و با وزارتخانه‌ و خودروسازان در حال مذاکره هستیم، این است که امکان جذب سرمایه ثابت با توجه به سیستم بانک‌ها وجود ندارد که مشکلاتی را در برنامه‌های توسعه‌ای به وجود آورده است. تولیدکننده نمی‌تواند از سرمایه در گردش برای یک سرمایه‌گذاری ثابت استفاده کند. البته این کار را برای پروژه فرمان جک از داخل انجام دادیم اما پروژه فرمان برقی مهم‌تر است و نیاز به سرمایه بیشتر و کمک خودروساز دارد.

– راه‌اندازی پروژه فرمان برقی چه اندازه سرمایه نیاز دارد تا بخش بزرگی از این تقاضای این قطعه در داخل کشور تامین شود؟
تقریبا تمام خودروهای سواری در خارج از کشور با فرمان برقی ارائه می‌شوند. نیاز به کاهش مصرف سوخت، راحتی راننده، تعمیرات و… باعث شده به سمت فرمان برقی بروند. این در حالی است که تمام بخش‌ها هم به سمت الکتریکی‌شدن پیش می‌رود. همیشه بحث توسعه محصول جدید مدنظر قرار می‌گیرد و بحث تامین، راه‌اندازی خط، SKD و CKD در مراحل بعدی هستند. در حال حاضر خودروسازان داخلی روی پلتفرم‌های جدید، توسعه فرمان برقی را در دستور کار دارند اما شاید فرمان برقی روی خودروهای قدیمی جوابگو نباشد. گروه صنعتی ایران‌خودرو اما روی خودرو 207 فرمان برقی را عملا نصب کرده، چرا که هنوز خواهان دارد و محصول به‌روزی محسوب می‌شود. قطعا اما روی پلت‌فرم‌ها و خودروهای جدید، فرمان برقی وجود خواهد داشت. این قطعه نیاز استانداردی و تقاضای مشتری است.

– شتاب‌ کار چه برنامه و هدفی برای 5 سال آینده دارد؟
شتاب ‌کار همیشه در برنامه کاری خود تامین‌کننده قطعات برای خودروسازان بوده است. کار را با ایران‌خودرو آغاز کرد، اما در حال حاضر سایپا را هم در برنامه خود دارد. برنامه‌ریزی ما این است که ورود معناداری در افترمارکت داشته باشیم و بتوانیم قطعات یدکی را در اختیار مشتریان قرار دهیم. بازار خوبی در این بخش وجود دارد. با توجه به این که فعالیت اصلی شرکت تولید فرمان است، در نظر داریم در بحث توسعه شرکت هم تولید فرمان برقی را برای دو خودروساز به سرانجام برسانیم. همچنین بحث داخلی‌سازی پلوس را در دستور کار داریم و شاتون هم به بهره‌برداری خواهیم رساند. شتاب ‌کار سه فعالیت مهم و بسیار بزرگ را در دستور کار دارد و روی قطعات اصلی کار می‌کند. به نظرم در آینده این شرکت می‌تواند به یک هلدینگ قطعه‌سازی تبدیل شده و چند شرکت را زیرمجموعه خود داشته باشد و هر یک با فعالیت تخصصی، محصول خود را با تیراژ بالا و کیفیت مناسب عرضه کند.

– بحث صادرات شتاب‌ کار تا چه اندازه دنبال شده است؟ این روند را چگونه می‌بینید؟
موضوع صادرات هم گروه فرزانگان مطرح است و باید شتاب ‌کار هم صادرات را در دستور کار قرار دهد تا بتواند دراین بخش هم ورود کند. بعد از تولید فرمان برقی، قطعا در بخش صادرات هم سهمی خواهیم داشت.

سایر بلاگ ها